Med ankomsten af GDPR i EU, steg kravene angående datasikkerhed og behandling af personfølsomme oplysninger. Det er lovgivning der gælder for alle europæiske virksomheder lige fra koncernen med 100.000 ansatte til enkeltmandsvirksomheden med 2 ansatte.
Lovgivningen ser lige på digitale data og data som er tilgængeligt i papirform, så sikkerheden kan både bestå af kode på en computer og en lås på et skab. Det kan være en jungle at manøvrere rundt i, og derfor tilbyder Jysk IT kompetent rådgivning og en seriøs sparringspartner på området.
Der er ingen grund til panik i forhold til de strammede regler og der er lys for enden af tunellen.
I store træk handler det om at rette arbejdsprocesser til, få nogle nye gode vaner ind i ens arbejdsdag og lave nogle engangstiltag der højner sikkerheden. Så at adgangskoderne eksempelvis skiftes med jævne mellemrum eller at computerne automatisk logges af efter en fast tid, det er to tiltag der kan højne datasikkerheden.
De skærpede regler stiller krav til at virksomhederne skal beskytte de persondata som de behandler og ikke mindst dokumentere at de beskytter dem.
Det betyder også at har man en leverandør som har adgang til ens ansattes personoplysninger eller kundernes personoplysninger, så er det virksomhedens ansvar at lave en databehandleraftale med den pågældende leverandør. Et andet ”ømt” punkt er hele behandlingen af ansøgninger og hvordan de håndteres. Der skal tages stilling til hvor længe man gemmer dem, hvor mange der har adgang til dem og ikke mindst hvor de gemmes den tid man har dem til at ligge.
Jysk IT har sammen med advokatfirmaet TELLUS lavet en sikkerhedspakke, som skal klæde landmænd, dyrlæger og andre virksomheder på til at opfylde de nye krav. Jysk IT kommer ud og gennemgår dit IT-udstyr og hjælper med at få IT-dokumentationen på plads, herudover sætter Jysk IT din virksomhed i gang med at skabe overblikket over datasikkerheden. Jysk IT har konkrete værktøjer og materialer, som du sættes godt i gang med, så du på den måde er klar til fremtidens kontrolbesøg.